pátek 22. dubna 2011

20.4.2011 - Myrmekofilové

Po delší době byl opět čas na brouky a hlavně na focení. Využil jsem krásného počasí a vyrazil jsem kousek za Olomouc do starého vápencového lomu, kde se měly vyskytovat zajímavé druhy myrmekofilních brouků. Na lokalitě jsem se tedy hned dal do otáčení kamenů a hledání mravenišť. Hned zezačátku ne mě pod kamenem čekalo milé překvapení, nejednalo se však o žádné drobné broučky, ale rovnou o nádherného zlatohlávka Cetonischema aeruginosa. Po chvilce hledání jsem však nacházel i hnízda mravenců rodu Lasius, ve kterých jsem při pozorném prohlížení našel i dva kousky kyjorožce Claviger testaceus a drobného mršníka Hetaerius ferrugineus. Povzbuzen nálezem jsem hledal dál, až jsem narazil na velkou kolonii mrevence Lasius flavus, ve které byly desítky Clavigerů. Vzal jsem si tedy ještě pár kousků. Mravenci pak rychle odklidili do bezpečí své larvy a spolu s nimi i drobné broučky, kteří se jim za péči odvděčují sladkým výměškem ze žlázek za krovkami. S výsledkem hledání jsem byl tedy nadmíru spokojen...

Claviger testaceus

Hetaerius ferrugineus

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

ahoj radime ...to je fajn , že tvůj strejček má lom, viď .. ;-) petr

Anonymní řekl(a)...

máš hezký stránky,taky se někdy stav T.

Anonymní řekl(a)...

Szia, gratulálok az oldalon!
Én egy olasz entomológus, és körülbelül egy éve, engem érdekel a bogarak és Pselaphidae Scydmaenidae. Próbálok találni "példányok, Európa és szerette volna tudni, ha érdekli a csere a rovarok.
Remélem, a fordító a google, ne kösse össze a katasztrófa a fordítások ....

Köszönöm Üdvözlettel
Loris Colacurcio
noris100@libero.it